Приветствую Вас Гість | RSS
Регистрация | Вход

Темы для Юкоз

Поделиться

Форма входу

Пошук

Календар
«  Січень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Архів записів

Друзі сайту
http://school6.ya.dn.ua

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2014 » Січень » 13 » Казка вчить як на світі жить
16:58
Казка вчить як на світі жить

     
Казка - наче той горіх.
Ти попробуй розкуси - 
знайдеш стільки в нім краси,
стільки мудрої поради,
стільки вигадки і правди!

    Найпопулярнішим жанром фольклору, що розкриває безмежний світ людської уяви, полонить серця дітей і дорослих, є казка. І стільки в ній незвичайного, дивовижного, прекрасного! Реальне і вигадане напрочуд гармонійно поєднується в казці, зачаровуючи малюка на все життя красою народного слова, сповненого мудрості, добра і оптимізму.

      Казка з її мудрістю не належить жодній людині й жодному народу. Вона не знає меж у часі, не розрізняє мов. Найбагатший репертуар – український – налічує близько 2300 казкових сюжетів, у 7 найбільших європейських народностей налічується лише 1300 сюжетів, а російська казка знає близько 700 сюжетів.

      Споконвіку народ плекав і передавав нащадкам дивовижні мрії про непереможність добра, правди, про щасливе життя. Адже завжди, в усі часи потреба народу в щасті, достатку, благополуччі має задовольнятися хоча б у мріях, тому казки прищеплюють дітям оптимістичні погляди на життя.. У казках відображається світогляд народу, його морально-естетичні принципи, педагогічний геній, багатовіковий досвід виховання підростаючого покоління.

      Казки допомагають глибше пізнати минуле нашого народу, виховують патріотичні почуття, знайомлять з традиціями народу, дарують дитині казкову скарбницю рідної історії та народної мудрості – дорогоцінний спадок, який поповнювався і дбайливо передавався із покоління в покоління протягом віків.

      Казки розповідають дитині про культуру, звичаї та побут українського народу протягом його історії, знайомлять із розмаїттям відтінків української мови, багатством її діалектів.

      Надзвичайно важливим для сучасного суспільства є розвиток і збагачення культурного та духовного потенціалу дитини, на свідомість якої значний вплив мають казкові персонажі. Саме вони стають для дитини найкращими друзями і порадниками на початку життєвого шляху. Казка «дорослішає» разом із дитиною. Вона здатна об'єднувати дорослих і дітей. Якщо оповідач знає свою справу, то діти просто потрапляють у казку і проживають життя її героїв, поділяючи з ними тріумф перемог, страхи, радості та горе. При цьому діти не просто слухають голос, вони уявляють казку, перед їхнім внутрішнім поглядом пропливають картини й образи. Голосом, жестом, підспівуючи, пританцьовуючи, оповідач оживляє події.

      Казка спілкується з дітьми мовою мистецтва – яскравого, бадьорого, зрозумілого й переконливого. Казка для дитини – це не лише вигадка, фантазія, це особлива реальність, реальність світу почуттів. Вона розширює перед дитиною межі звичайного життя. Лише занурюючись у казку діти стикаються з такими складними явищами й почуттями, як життя і смерть, любов і ненависть, гнів і співчуття, зрада й підступність. Форма передачі цих явищ – особлива, казкова доступна розумінню дитини, а висота проявів, моральний смисл залишаються справжніми, дорослими. Ті уроки, що дає казка, - це уроки на все життя для малюків, для дорослих. Для дітей це уроки моральності, які ні з чим не можна порівняти, для дорослих це уроки, в яких казка виявляє свій час, має непередбачуваний для дорослих вплив на дитину.

      Герої казок – це ідеали дитини, що є далекою перспективою, до якої вона прямуватиме, порівнюватиме власні вчинки та справи з ідеалом. Казка це свого роду програма, що включається в людську життєдіяльність у момент відкритого контакту з планом намірів і сподівань.

      Казка не повчає дітей («Слухай батьків», «Поважай старших», «Не йди з дому без дозволу»), але в її змісті є урок, який вони постійно засвоюють. Змальовуючи слухачам картину завзятої боротьби зі злом, гнобленням, несправедливістю, казка вчить, що необхідно досягати поставленої мети, не зважаючи на тимчасові невдачі, вірити у перемогу справедливості. У цьому плані вона допомагає виховувати людей сильних, здатних долати труднощі.

      Подорож казками пробуджують фантазію й образи мислення, звільняють від стереотипів і шаблонів, дають простір творчості.

      Казки виховують у дітей гордість за свій народ, любов до батьківщини. Вони, як правило, викликають безліч емоцій у дитячій аудиторії. Інтенсивність переживань, емоції, викликані у слухачів казкою, дозволяють характеризувати її як високохудожній твір для дітей, що відповідає психологічним особливостям віку.

      Слухаючи казки, діти глибоко співчувають персонажам, у них з'являється внутрішній імпульс до співпереживання, до допомоги, до захисту. Вони заряджають дитячу душу моральною енергією.

      І.Франко писав: «Тисячі речей у житті забудете, а тих хвиль, коли вам люба мама чи бабуся сповідала казки, не забудете до смерті».

      Дітям народна казка потрібна – як духовний хліб, що як і хліб насущний, ніколи не приїдається.

      Читаючи дитині казки, із цікавістю розглядаючи разом із нею картинки й коментуючи їх, розумієш, що це, може, найважливіше і ефективніше, ніж подальша багаторічна робота з дітьми, які дорослішають. Саме в цьому і проявляється природний, стійкий інтерес до книги, уявлення про правильну, красиву літературну мову, смак до мови, що називають вродженою грамотністю. Втратиш цей момент – і знадобляться роки, спеціальні методики, інші педагогічні премудрості, щоб досягти того, що зараз створюється так легко та досить просто, читаючи дитині казки. То ж даруймо дітям чарівність і мудрість казок, відкриваймо їм закон життя: як ти ставишся до світу, так і він до тебе! І разом з тим використовуймо великий творчий потенціал казки з метою формування у дітей морально-естетичних цінностей, закладаючи фундамент подальшого становлення особистості!

      Вчителі початкових класів нашого колективу також не пропускають нагоди використати роботу над казкою для досягнення навчальних і виховних цілей. Найрізноманітніші форми і види робіт використовують під час знайомства учнів з казками, розвивають їх творчість і фантазію, навчаючи створювати нові казки. Традиційне інсценування казок захоплює всіх дітей, адже вони отримують можливість говорити мовою своїх улюблених героїв, проживати разом з ними їхнє життя. Цей вид роботи ми застосовуємо, практично, з перших днів навчання першокласників. Казки «Ріпка», «Рукавичка» дозволяють всім членам дитячого колективу побувати акторами, виконуючи різні ролі, приміряючи на себе різні костюми і маски. Також учні люблять складати нові казки за даним початком, змінювати кінець казки, розповідати старі казки на новий лад.

      Використання сучасних інтерактивних методик в своїй практиці дозволяє нам враховувати інтереси, здібності і бажання конкретної маленької людини, залучати кожного до творчої діяльності, надати можливість проявити свої уміння і талант.

      На уроках Козлової В.І. діти складають незвичайні переплутані казки «Бременське копитце», «Семеро ведмедів» та інші. Учні Севрюкової О.М. створюють казки на уроках з різних предметів: на математиці – про геометричні фігури «Два брати», на уроках природознавства з теми «Вода» діти складають казки на екологічну тему «Перетворення крапельки», «Мандри крапельки». А ось вихованці Дейнеки Л.Л. придумують пізнавальні казки: про походження горба у верблюда, хобота у слона, п'ятачка у поросяти, грають в «Казкову пошту». Про захоплюючі подорожі Африкою вершкового морозива та шоколадної цукерки нам повідомлять казки учнів Васильконової О.О. Полюбляють ще вони проводити веселі казкові ігри «Казкова переплутанка», «Чиї речі». Про веселі пригоди ягід та овочів в саду і на городі залюбки фантазують діти зі своїми вчителями Тюріною І.Г. та Кулініч В.В. Плодами їхньої творчості є казки «Хвалькуватий горох», «Принцеса вишенька» та інші. Під керівництвом Кондратенко А.В. учні для своїх незвичайних казкових героїв (вони в старі казки підселяють нових активно діючих персонажів) виступають ще й модельєрами, створюючи для них авторський одяг: домашній костюм для Колобка, урочистий костюм для Змія-Горинича. Трактуючи по новому старі народні казки, змінюють характер головних героїв: Коза-дереза – добра і смілива, Пес Сірко – жадібний і хитрий, вихованці Бородіної С.А. Ще вони придумують і новий казковий інвентар (подушка-дрімушка, стілець-ходунець и т.п.).

      Під час проведення тижня української мови учні складали «Кольорові казки». Найцікавішими діти визнали роботи учениць четвертих класів Гольби Катерини та Афанасьєвої Уляни.

      Учні з великим бажанням і повною віддачею включаються в творчу діяльність та радують і дивують вчителів і батьків своїми результатами: захоплюючими виступами, цікавими виставками, яскравими збірками, розширеними презентаціями.

 

 

 

 

 

 

 

                Вчитель початкових класів

ЗОШ №2 Бородіна С.А.

Переглядів: 4481 | Додав: Mat | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: